Notice: Functie add_theme_support( 'html5' ) werd verkeerd aangeroepen. Je moet een array van types meegeven. Lees Foutopsporing in WordPress voor meer informatie. (Dit bericht is toegevoegd in versie 3.6.1.) in /customers/8/8/6/jufnatasjaonline.nl/httpd.www/wp-includes/functions.php on line 5831 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/8/6/jufnatasjaonline.nl/httpd.www/wp-includes/functions.php:5831) in /customers/8/8/6/jufnatasjaonline.nl/httpd.www/wp-content/plugins/onecom-vcache/vcaching.php on line 699 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/8/8/6/jufnatasjaonline.nl/httpd.www/wp-includes/functions.php:5831) in /customers/8/8/6/jufnatasjaonline.nl/httpd.www/wp-content/plugins/onecom-vcache/vcaching.php on line 707 Jullie kunnen het ook - Het spel - Juf Natasja Online

Eén van de leukste dingen om te doen met drama is het maken van scènes. De leerlingen vinden het fantastisch om zelf scènes te bedenken en hun creativiteit erin kwijt te kunnen. Maar het maken van een scène blijkt soms nog lastig te zijn. Hoewel ik dit al jaren heel gestructureerd probeer te sturen door goed uit te leggen en te laten zien wat een scène precies is, door stap voor stap te bespreken wat er moet gebeuren om tot een scène te komen en door goede feedback loops te geven, blijft het iedere keer een uitdaging om écht de verdieping in te gaan. Met Jullie kunnen het ook – Het spel zou het wél moeten lukken. Ik was heel benieuwd hoe mijn leerlingen op dit drama spel zouden reageren. Ik neem jullie mee in deze review. (Ik heb dit spel gekregen, maar dat verandert niets aan mijn mening!)

Wat is dit voor een spel?

 Of je nu leerkracht bent of vakdocent drama: met dit spel laat je 30 leerlingen tegelijk scènes maken. Iedereen is zelfstandig aan de slag en krijgen alle benodigde middelen en input uit het spel. Jullie kunnen het ook! geeft structuur voor het maken van een scène voor twee personen. Door de route van het spel te lopen wordt er een scène opgebouwd met non-verbale handelingen, emoties en tekst. En als je het spel toch in huis hebt kun je het net zo goed op een feestje spelen!

jijkanhetook.nl

Een spel dus voor de hele klas (mits deze niet groter is dan 30). Eigenlijk vind ik het woord spel niet geheel goed gekozen. Het oogt als een spel, vanwege het bord (hier kom ik zo nog op terug), maar het is eigenlijk meer een hulpmiddel om tot het maken van een scène te komen.

De inhoud

In de stevige kubusvormige doos zit een handleiding die je met voorbeelden door het ‘spel’ loost. Dit vond ikzelf erg prettig en heb ik dan ook bij de uitleg aan de leerlingen gebruikt. Verder bevat het een zogenaamd moederbord met de spelroute, mini kaartjes van het moederbord om aan de leerlingen uit te delen tijdens het gebruik van dit spel, kaartjes met de locatie, kaartjes met een energie, emotie fiches en een blok met schrijfblaadjes voor de tekst.

Met de leerlingen

Samen met de unit 4 kinderen die ik dans en drama lessen geef (bovenbouw) heb ik het spel acht keer gespeeld. De eerste keer dat ik het spel speelde, vond ik het nog erg lastig, terwijl ik bij de voorbereiding dacht dat het prima te doen moest zijn. Op zich was de route duidelijk, maar vormde het ook een belemmering voor de leerlingen dat er niet altijd een keuze was. Maar goed, ben jij nieuw met dit spel dan heb je nu nog geen idee waar ik het over heb. In het kort probeer ik dan ook het spel uit te leggen.

Zo werkt het spel

De tweetallen krijgen allemaal een mini-kaartje van het moederbord. Dit is de route die je moet volgen om te komen tot een scène. Ze krijgen een kaartje met een locatie, bijvoorbeeld de camping. Vervolgens kiezen ze met welke van de twee gekregen emoties ze willen beginnen. Dan bedenken ze een non-verbale handeling. Dit betekent dat ze iets uitbeelden waarin de locatie en de emotie al duidelijk kan zijn. Bijvoorbeeld dat ze blij een tent aan het opzetten zijn. Vervolgens is er ruimte voor tekst. De leerlingen gebruiken het schrijfkaartje met ABAB erop om zo tot een korte interactie te komen. A is de ene persoon en B is de andere persoon en ze mogen de tekst helemaal zelf bedenken. Bijvoorbeeld: A: “Ik heb zo’n zin om in deze tent te slapen.” B: “Ik ook! Blij dat we een nieuwe gekocht hebben.” A: “Wat zullen we dadelijk lekker droog liggen.” B: “Fijn hè! De vorige keer dat we kampeerden werden we helemaal nat door de lekkende tent.” De leerlingen gebruiken hierna hun energie kaartje. Dit betekent dat ze met de energie die op hun kaartje staat hun non-verbale handeling (dus het stukje zonder tekst) gaan uitvoeren. Dit kan zijn zijn ‘herhalen’ (nog steeds hetzelfde doen / doorgaan), ‘slow-motion’ (vertragen van hun handeling), ‘stoppen’ (precies wat het woordje zegt) of ‘versnellen’ (de handeling sneller uitvoeren). Terwijl ze dit aan het doen zijn verandert hun energie in de emotie die op het tweede fiche staan. Er volgt een nieuwe non-verbale handeling en vervolgens weer een ABAB tekst.

In de praktijk

Zoals ik het hierboven beschreven heb, is hoe ik het uiteindelijk bij de vierde groep heb uitgelegd. De uitleg in de handleiding vond ik op sommige stukken wat onduidelijk. Vooral het ‘energie’ stukje werd na mijn inziens niet duidelijk genoeg uitgelegd. Daar had van mij duidelijker mogen staan dat het gaat over de non-verbale handeling die de leerlingen aan het spelen waren. Los van dat, vind ik het spel wel degelijk handvaten bieden voor het maken van een betekenisvolle scène. Een spel is natuurlijk altijd aan te passen, want zo zou je ook meerdere emoties kunnen toevoegen of juist de kinderen in alle gevallen zelf de emotie laten kiezen. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen om het spel langzaam op te bouwen: eerst alleen een locatie kaartje en verder geen route. Hoe ver komen de leerlingen dan in het maken van een scène? De volgende keer geef je ze er een emotie bij? Wat gebeurt er dan met een scène? En zo kun je zelf verder bouwen. Uiteindelijk kunnen de leerlingen dan zelf benoemen wat ze fijn vinden.

Conclusie

Op zich vind ik het spel een fijne structuur bieden aan het maken van een scène en daardoor waardevol om de verdieping in te gaan. Er zitten nog wat onduidelijkheden in het spel, maar door het spel zelf een aantal keren te spelen kom je hierachter en kan je uitleg vlekkeloos gaan waardoor leerlingen merken dat het heel fijn is om met deze structuur te werken. Ik merkte wel dat de leerlingen vooral het ‘energie’ kaartje enorm lastig vonden en dat het soms zelfs een belemmering was in hun spel. Maar net als met alles kun je als leerkracht zelf helemaal bepalen hoe je het inzet en kun je kijken naar de behoeften van de leerlingen.

Het spel is zeker handig voor leerkrachten die graag drama willen aanbieden, maar zelf niet goed weten hoe je het aanpakt. Voor leerlingen is er enorm veel duidelijkheid door de routekaartjes. Zeker wanneer je het meerdere keren gespeeld heb, ga je zien dat het spel een goede houvast is voor het maken van een scène.

Ik raad je echter wel aan om de kaartjes nog een keer te lamineren zodat ze langer meekunnen. Ik merkte bij het eerste gebruik al dat ze redelijk kwetsbaar zijn. Vooral in het enthousiasme van kinderen.

Te koop

Het Jullie kunnen het ook! spel is te koop op de website jijkanhetook.nl en kost momenteel €19,50. De normale prijs voor dit drama spel is €27,50.

Write A Comment

Jufnatasjaonline.nl maakt gebruikt van cookies. Yummie! Door verder te kijken op deze site, accepteer je het gebruik van cookies.  Meer info