Zo’n maandje geleden vertelde ik jullie dat ik nog geen stageplek had. Daar baalde ik natuurlijk heel erg van, want dat was hetgeen waar ik het meeste naar uitkeek. Ondertussen heb ik al 3 dagen stage gehad. Yes! Ik heb mijn eerste stageplek!

Proactief

In eerste instantie mailde ik naar school en ontving ik geen antwoord. Super balen, want ik wil graag betrokken worden bij het proces. Dan weet ik tenminste waar ik aan toe ben. Pas in de tweede week na de voorjaarsvakantie kreeg ik een mail dat ze bezig waren met twee scholen. Oké, kijk. Nu komen we ergens.

En toen werd ik ineens meegenomen in een mailwisseling. Volgens mij was dat niet helemaal de bedoeling, want het ging in eerste instantie over een andere leerling. Echter werd in de mail ook naar mij verwezen en dat ik waarschijnlijk heel blij zou zijn met een stageplaats. You’re damn right!

Dus ondanks dat het mailtje nog enigszins onduidelijk was, besloot ik toch te reageren met dat ik heel graag een stageplaats wilde en het mij niet uitmaakte in welke groep dit zou zijn. En omdat het vrijdag was en ik het liefste de eerstkomende dinsdag naar stage wilde, besloot ik ook mijn telefoonnummer te geven om snel contact te hebben.

En zo gebeurde het dat ik die vrijdag nog gebeld werd en ik meteen de eerst volgende dinsdag stage kon gaan lopen!

Groep 1-2

Ik loop nu al 3 weken stage in groep 1-2. Hoewel ik natuurlijk vooral een stageplek wilde, moet ik wel eerlijk zeggen dat de onderbouw niet mijn voorkeur heeft. Dat is het nog nooit geweest, maar daardoor des te meer een uitdaging. En ik begin toch ook wel steeds meer charme te zien in deze groep.

Ik heb een hele leuke groep kinderen en een hele leuke en lieve mentor (de groepsleerkracht). Mijn mentor is al 71(!) en werkt nog 1 dag in de week omdat ze het zo enorm leuk vindt om te doen. Toen ik dat tijdens het telefoongesprek hoorde, had ik een vooroordeel: zo’n lerares op leeftijd zal vast wel ouderwetse ideeën hebben. Oh, oh… Dat gaat vast botsen. Ik ben namelijk nogal van de nieuwerwetse ideeën en ik heb natuurlijk gewoon al 12 jaar ervaring in het onderwijs.

Maar het klikte meteen bij de eerste ontmoeting. Mijn mentor staat heel erg open voor mijn nieuwerwetse ideeën en heeft daar zelf ook echt over nagedacht. Ik kan hierdoor kritisch zijn op het onderwijs zoals ik het in mijn groep zie en dit uiten. Vooral in de zin dat ik vanuit nieuwsgierigheid vraag waarom ze dingen op bepaalde manieren doen en hoe ik er dan tegenaan kijk. Mijn mentor pikte dat meteen op en heeft het zelfs meteen gevraagd aan haar duo (die de andere 4 dagen draait in de groep).

Mijn eerste weken stage

Ik vind het erg leuk op mijn stage. Ik vind het leuk om te voelen dat ik me meteen op een andere manier op stel als ik het vergelijk met de tijd dat ik stage liep als onderwijsassistent. Dat kan door meerdere dingen komen natuurlijk: 1. mijn ervaring, 2. het idee dat ik nu studeer voor ‘echte’ juf en/of 3. een combinatie van deze twee.

De eerste week heb ik vooral gekeken naar hoe de dag in elkaar zat en heb ik geprobeerd de kinderen te leren kennen. De tweede week ben ik aan mijn startopdracht vanuit school begonnen en heb ik om die reden één leerling geobserveerd. Daar heb ik uiteraard ook een verslag van geschreven en de theoretische grondslag bij gezocht. Erg interessant moet ik zeggen! En de derde week ben ik veel actiever kinderen gaan helpen en heb ik echt op persoonlijk niveau kinderen proberen te begeleiden.

Ik heb al voorgelezen en de komende week ga ik dat weer doen. Maar daarnaast ga ik ook zelf een lesje taal draaien en wil ik de groepsdynamiek in kaart brengen middels de Axenroos. De taalles wil ik hier nog gaan uploaden (want wie weet kun jij er ook iets mee!) en als jullie het interessant vinden, vertel ik ook meer over de Axenroos.

Ik ben dus heel blij! In welke groep/unit mocht jij als eerste stage lopen?

Write A Comment

Jufnatasjaonline.nl maakt gebruikt van cookies. Yummie! Door verder te kijken op deze site, accepteer je het gebruik van cookies.  Meer info